Juno river tæppet af Jupiter og afslører dens hemmeligheder

Forskere fra NASA er nærmest i ekstase efter at have set de første nærbilleder af Jupiter fra sonden Juno. Hverken nordpolen, polarlys eller planetens lyd er, som de regnede med.

7. september 2016 af Karine Kirkebæk / Illustreret Videnskab

Juno-sonden suser lige nu rundt om Solsystemets kæmpe – Jupiter. De første billeder er nu blevet sendt tilbage til Jorden, og de skuffer ikke.

Tværtimod er astronomer fra NASA ved at falde ned af kontorstolene i ren begejstring over den nye data fra Juno.

“Det bliver en ren flodbølge. Lidt ligesom at stå og drikke direkte af en brandslange,” siger Steve Levin fra NASA’s Jet Propulsion Laboratory til Los Angeles Times.

Nordpolen skinner blåt

I juli kom Juno vellykket i kredsløb om Jupiter, og i sidste uge fløj sonden for første gang helt tæt på planeten med en afstand på kun 4200 km.

Fangsten fra flyveturen blev bl.a. et imponerende nærbillede af Jupiters nordpol.

Her er planeten ikke stribet, som ellers er dens særlige kendetegn. Til gengæld har nordpolen et smukt blåligt skær, og der hærger store orkanlignende storme.

Polarlys ligner flammehav

Et andet billede, der vækker forskernes begejstring, er af Jupiters sydlige polarlys, som minder om et frådende flammehav.

Juno-sonden skal se meget nærmere på polarlyset ved at observere partikler og plasmaets struktur i polarlyset vha. bl.a. et uv-kamera og en plasmadetektor.

Jupiters lyd giver gåsehud

Juno har opfanget radiosignaler, som forskere mener stammer fra det kraftige polarlys, og NASA har omsat radiosignalerne til en hørbar frekvens, som du kan høre her:

NASA’s forskere er nu gået i gang med for alvor at analysere data fra sondens første smuttur tæt på Jupiter – og med 35 planlagte ture endnu tegner det til, at Jupiters hemmeligheder er ved at blive revet fra hinanden.