Første beboelige planet opdaget

Astronomer siger, at en ny, Jord-lignende planet rent faktisk kan være hjemsted for liv. Hvordan de ved det? Tænk på Guldlok og de tre bjørne.

4. oktober 2010 af John Roach, National Geographic News

Astronomer, der er i færd med at studere en stjerne i nærheden af os, siger, at de har fundet den første planet, der kan være beboelig. Det er sandsynligvis en klippefyldt klode, der har en atmosfære, områder med tempereret klima og - vigtigst af alt - vand i flydende form, hvilket anses for altafgørende for muligheden for liv.

Andre planeter uden for vores solsystem er også blevet kaldt Jord-lignende, men astronom Paul Butler forsikrer om, at "dette er virkelig den første Guldlok-planet", ikke for varm og ikke for kold.

Den nye planet, der er døbt Gliese 581g, og som i løbet af ca. 37 dage kredser én omgang om den røde dværgstjerne Gliese 581, har "lige præcis den rigtige størrelse og lige præcis den rigtige afstand [fra sin stjerne] til at have flydende vand på overfladen," tilføjede Paul Butler fra Carnegie Institution for Science i Washington D.C. i USA under et pressemøde via Internet i dag.

Gliese 581g i Guldlok-zone

Gliese 581 befinder sig omkring 20 lysår fra Jorden og er blandt de 100 stjerner, der er tættest på os. Forskere har allerede opdaget seks planeter i kredsløb om den røde dværg, og det gør Gliese 581 til omdregningspunkt for det største kendte planetsystem uden for vores solsystem.

Stjernen har også givet ophav til det måske største antal overskrifter om beboelige planeter.

Allerede i 2007 blev planeten Gliese 581c udråbt som potentielt beboelig, men senere viste det sig, at den kredsede for tæt på stjernen - hvilket gjorde planeten for varm til at have liv.

En anden planet, Gliese 581d, menes at kredse på den kolde side af den beboelige zone. Hvis Gliese 581d skal være hjemsted for liv, har planeten brug for en tyk atmosfære med en kraftig drivhuseffekt til at varme den op til en temperatur, der gør den beboelig.

"De er meget tæt på at være beboelige, men ikke helt," sagde Steve Vogt, der er professor i astronomi og astrofysik på University of California i USA, på pressekonferencen.

"Den her ligger lige mellem de to andre og i det samme system."

Terminator-agtige aliens på Jord-lignende planet?

Den nyopdagede planet, der er ca. tre gange tungere end Jorden, er i bunden rotation i forhold til sin stjerne, hvilket betyder, at dens ene side konstant er badet i dagslys, mens den anden side hele tiden henligger i mørke.

Hvis der findes fremmede væsener på den, er det mest sandsynligt, at de lever langs skillelinjen mellem skygge og lys, et tempereret område, der kaldes terminatoren, siger forskerne.

Hvis man forestiller sig udsigten fra terminatoren, siger Steve Vogt, "ser man hele tiden stjernen lige i horisonten. Afhængig af, om man er optimist eller pessimist, ser man en evig solopgang eller en evig solnedgang."

Opdagelse af planet giver løfter om milliarder af andre

Opdagelsen af Gliese 581g er resultatet af 11 års observationer, overvejende fra W.M. Keck-observatoriet i Hawaii i USA. Ved hjælp af dataene har forskere opdaget den rokken i en stjernes kredsløb, der skyldes tyngdevirkningen fra en kredsende planet, en teknik, der kaldes radialhastighed.

Eftersom det har været relativt let at finde denne planet, giver det løfter om, at 10 til 20 % af alle stjerner kan have potentielt beboelige planeter, siger Steve Vogt i en pressemeddelelse.

"Der kan være adskillige milliarder af den slags systemer i vores galakse."

Opdagelsen af Gliese 581g som mulig beboelig planet vil blive beskrevet i et kommende nummer af det videnskabelige magasin The Astrophysical Journal.