Fem planeter synlige på nattehimlen

Find ud af, hvornår og hvor du i denne uge kan se de fem synlige planeter, den klareste stjerne og Månen lyse himlen op inden for samme nat.

29. februar 2012 af Andrew Fazekas, National Geographic News

For første gang i otte år vil man i denne uge på en og samme nat kunne se alle de fem planeter på himlen, der er synlige med det blotte øje. Det vil oven i købet være muligt flere aftener i træk.

De fem planeter – Merkur, Venus, Mars, Jupiter og Saturn – kan alle ses uden optiske hjælpemidler, hvilket man har vidst siden gammel tid.

Men kvintetten har ikke været synlig inden for samme nat siden 2004.

Derudover vil denne uges planetparade få selskab på nattehimlen af den tiltagende runde måne og den superklare stjerne Sirius.

"Det har ikke som sådan nogen videnskabelig betydning, at man kan se disse himmellegemer samtidig, men det er en sjov lejlighed til at få en fornemmelse af, hvordan vi passer ind i universet," siger Geza Gyuk, der er astronom på Adler-planetariet i Chicago i USA.

"Det er lidt ligesom en astronomitime, hvor man får det hele serveret på én gang."

Bedste tidsrum for kosmisk parade

Selv om Månen og de seks klare himmellegemer alle vil være synlige samme nat, viser de sig ikke alle sammen på én gang eller på samme del af himlen.

Det bedste tidspunkt at beskue den kosmiske parade vil være mellem 28. februar og 7. marts. I dette tidsrum vil de mindre synlige planeter Merkur og Mars være så klare, som de bliver i 2012, og Månen vil stå over horisonten i mange timer, før den går ned.

Lige efter solnedgang vil Merkur stå lavt mod vest, mens den rustfarvede Mars vil begynde at stige op mod øst.

Det er som oftest svært at få øje på Merkur, siger Geza Gyuk, fordi den lille planet er tættest på Solen og derfor aldrig viser sig særligt højt over horisonten om natten.

Den bedste metode til at lokalisere Merkur med det blotte øje er først at finde de superklare planeter Jupiter og Venus, som dukker op på den sydvestlige himmel omkring 30 minutter efter solnedgang lokal tid.

"Følg den linje, der forbinder Jupiter med Venus skråt nede til højre, og fortsæt, indtil du næsten når til horisonten," siger Geza Gyuk.

"Merkur står i dette område og burde være ret så tydelig i en kikkert, men den bliver svagere og vanskeligere at lokalisere, efterhånden som dagene i begyndelsen af marts skrider frem."

Saturn – der ligner en klar, gullig stjerne – stiger op i øst omkring midnat.

Ifølge Geza Gyuk vil det bedste sted at betragte himmelsceneriet være fra en stor mark eller fra en bakketop med frit udsyn mod øst, vest og syd.

Sirius topper

Sirius er den klareste stjerne året rundt, men opnår i denne uge kort efter skumringen sin maksimale klarhed i 2012.

Sirius befinder sig lige under ni lysår borte og er den klareste stjerne, vi kan se fra Jorden, og ledestjernen i stjernebilledet Canis Major, den mytiske "store hund", der skinner højt på den nordlige halvkugles vinterhimmel.

Den nordlige grænse for at kunne se de andre klare himmellegemer i denne uge er omkring polarcirklen. På den anden side af den er Sirius usynlig. Den sydlige grænse er omkring Ækvator. Længere sydpå er det meget vanskeligt at få øje på Merkur.

"Månen er selvfølgelig vores nærmeste kosmiske nabo og den eneste klode, vi rigtigt kan studere med det blotte øje eller med en almindelig kikkert," tilføjer Geza Gyuk.

"De andre lysende punkter er imidlertid også meget klare objekter på himlen, så for at få den fulde oplevelse bør man tage sig god tid og lade øjnene vænne sig til mørket og så ellers bare nyde det."