Astronomer finder tre fødende stjerner

Tre unge stjerner med ringe omkring sig har vakt astronomernes interesse. Stjernerne er ved at føde deres planeter, og det giver en hidtil uset mulighed for at observere, hvordan planeter bliver dannet.

21. november 2016 af Babak Arvanaghi; Illustreret Videnskab

Europæiske astronomer har fundet tre unge stjerner, der er i gang med at danne deres planetsystemer. På billederne har astronomerne blokeret lyset fra stjernernet, så det er muligt at se ringene omkring dem.

De tre systemer

RXJ1615

Stjernen er omgivet af symmetriske ringe, som får den til at minde om en gigantisk udgave af Saturn. Den er 1,8 millioner år gammel, og ifølge forskerne er der tydelige tegn på planetdannelser i ringene.

>> Besøg partikelfysikkens hellige gral med Illustreret Videnskab

HD 135344B

Ringene om denne stjerne er asymmetriske. De store spiralarme skyldes formentlig to protoplaneter, som trækker i støvet omkring stjernen. Protoplaneterne vil med tiden udvikle sig til Jupiterlignende kæmpeplaneter. På få måneder har astronomerne observeret ændringer i ringene, og det giver en hidtil uset mulighed for at følge planetfødsler.

HD97048

Fire symmetriske ringe omgiver stjernen, som danner sine planeter på usædvanlig vis: Symmetrien er unormalt skarp, og der mangler spiralarme, tomme områder og hvirvler, som normalt vil være at finde.

Planeter dannes af støv

Solsystemer dannes i områder af rummet med meget støv. På et tidspunkt vil tyngekraften få støvet til at trække sig sammen og fortættes, og derved skabes stjernen.

Stjernen suger derefter størstedelen af det omkringliggende støv til sig, men ikke alt. Den lille rest fortættes også, og bliver siden til planeter.

Da vores Solsystem blev skabt, sugede Solen 99 procent af støvet til sig, og derfor er 99 procent af al massen i vores Solsystem samlet i vores stjerne.