NASA finder vand på Europa

Ved et stort anlagt pressemøde fremlagde NASA i går beviser for, at Jupiters måne Europa gemmer på et enormt saltvandshav. Det kan betyde, at der findes liv på månen.

27. september 2016 af Babak Arvanaghi

Overfladen er –225 °C og dækket af et kilometertykt lag is. Alligevel er Europa det mest sandsynlige sted at finde liv i vores solsystem.

På et pressemøde i går fremlagde NASA beviser for, at Jupiters måne Europa under sin enorme iskappe sandsynligvis gemmer på et flydende saltvandshav, som minder om havene på Jorden.

Dermed bekræftede rumfartsorganisationen en teori, der længe har hersket i forskerkredse.

Gejsere afslører hav

Opdagelsen er gjort vha. Hubble-teleskopet, som har haft blikket rettet stift mod Europa gennem 15 måneder.

Tre gange observerede astronomer gigantiske saltvandsgejsere skyde op af isen på den iskolde måne. Gejserne sprøjtede vand 200 km op i luften, før det tilsyneladende faldt tilbage på overfladen og blev til is.

Ifølge NASA's astronomer er det underjordiske hav gigantisk. Og selv om Europa er en smule mindre end vores egen måne, regner astronomerne med, at Europas hav indeholder dobbelt så meget vand som havene på Jorden.

Læs mere om NASA's plan om at komme til Europa

Hav kan rumme liv

Fundet af vandet kan samtidig betyde, at månen gemmer på organisk materiale eller endda liv. Hvis vi sender et fartøj til Europa, vil det være muligt at undersøge det.

Det har ikke tidligere været muligt, da iskappen er for tyk til, at vi kan komme igennem den. Men når vandet sprøjter op på overfladen, kan vi sagtens undersøge det.

En mission til Europa kræver dog, at fartøjet er sterilt, så miljøet på månen ikke bliver kontamineret med organisk materiale fra Jorden.