10 pletskud af Jorden set fra Rummet - valgt blandt tre millioner

NASA har taget 3 millioner fotos af Jorden fra Terra-satellitten. Nu er alle billeder blevet frit tilgængelige - se galleriet med 10 af vores favoritter her

8. april 2016 af Michael Greshko // Photo: NASA/METI/AIST/JAPAN SPACE SYSTEMS

Opgaven var enorm - ikke desto mindre lykkedes det at finde 10 pletskud fra ASTER-sensoren's katalog, som har været 16 år undervejs.

De godt 3 millioner fotos har bragt forskerne - samt os andre - vigtig viden om Jordens geologi og vejr ved hjælp af apparatet ASTER (Advanced Spaceborne Thermal Emission and Reflection Radiometer) ombord på Terra-satellitten.

NASA understreger, at ingen af de nyligt frigivne billeder fra den amerikansk-japanske fotopakke har været utilgængelige - blot er de alle nu gratis. Galleriet er sammensat ud fra en del af ASTER-chefen Michael Abrams' egne favoritter.

ASTER har ombord på Terra-satellitten siden februar 2000 kortlagt hver en plet på Jorden fra dens 705 kilometer høje kredsløb.

Med 16 jordomflyninger om dagen fra dens sol-synkrone bane, ser ASTER stort set hele kloden to gange i døgnet. En i lys og en i mørke.