Nyt blad – Pestofre og romerske skatte udgraves i Londons undergrund

Et byggeboom i London afslører hele gadescenarier med huse og gårdspladser fra 60 e.Kr., der er så godt bevaret, at arkæologer har døbt det “Nordens Pompeji". Og så er der alle skeletterne ... Læs det og meget mere i National Geographic nr. 3/2016.

22. februar 2016

London er lige nu genstand for at enormt byggeboom, der afslører helt nye detaljer om tidligere tiders liv i London.

Byggeriet af et nyt hovedsæde for finansnyhedskoncernen Bloomberg i den centrale del af London har vist sig at være den rene arkæologiske guldmine.

I en 12 meter dyb udgravning har man afsløret et hidtil uset antal velbevarede fund fra cirka år 60 e.Kr.

“Gode gamle fugtige England"

“Den giver os et helt enestående indblik i dagliglivet i romertidens London," fortæller arkæolog Sadie Watson, der har ledet udgravningen.

Ud over ekstremt velbevarede gadescenarier har man fundet over 14.000 genstande fra romertiden, blandt andet mønter, amuletter, tintallerkner, lertøjslamper, læderstøvler og -sandaler, sjældne skrivetavler af træ (nogle med læsbare bogstaver), juridiske aftaler og finansielle dokumenter.

Alting er så usædvanligt velbevaret på grund af en lille glemt å ved navn Walbrook, der løb gennem hjertet af det romerske Londinium på sin vej mod Themsen. “Gode gamle fugtige England," siger Sadie Watson.

Toglinje afslører pest-skeletter fra 1600-tallet

Det skyldes ikke mindst det omfattende Crossrail-projekt – en ny øst-vest-gående undergrundslinje – som både er det største ingeniørprojekt og den største arkæologiske udgravning i Europa.

Konstruktionen af toglinjen har blandt andet betydet, at man har været nødt til at grave over 3300 skeletter fra 1500- og 1600-tallets London op.

Arkæologerne mener, at skeletterne stammer fra det store pestudbrud i 1665, der kostede op til 100.000 londonere livet.

Forskerne vil analysere nogle af knoglerne i håb om at blive klogere på evolutionen af pestbakterien.

Læs mere om, hvad de mange udgravninger afslører af nyt om fortidens London i National Geographic nr. 3/2016, der er på gaden nu.

Andre historier i National Geographic nr. 3/2016

• Saudi-Arabiens stærke kvinder
  • Laser-arkæologi genskaber truede mesterværker
  • Alaska: Vildmarken Denali skaber strid mellem jægere og miljøfolk.