Blad 3 er på gaden

Hvorfor kan man tæmme en hest men ikke en zebra? Kom med på opdagelse i tamme dyrs gener for at finde svaret i denne måneds udgave af National Geographic. Læs også om Andrew Skurkas 176 dage lange vandretur i Alaska, og se flotte billeder af den elegante sangsvane.

10. marts 2011
  • Menneskets tidsalder Vores massive indvirkning på kloden indvarsler en ny geologisk epoke – en indvirkning, der vil være bevaret i de geologiske optegnelser, længe efter at vores byer er forsvundet.

• Svaneserenade Sangsvanen er en jumbojet blandt vandfuglene, ren elegance på vingerne og en elsket fugl i myter og eventyr.

• Alaska rundt på 176 dage Ingen har gjort det før: vandret, løbet på ski og sejlet på floder 7530 km igennem otte nationalparker og adskillige bjergkæder i Alaska. Men så kom Andrew Skurka.

• En ekstrem jernbane 2 km under Alperne er arbejdere ved at færdiggøre den længste og dybeste jernbanetunnel i verden.

• Vores tamme dyr Kun få vilde dyrearter er med held blevet fremavlet til at kunne leve sammen med mennesker. Af 148 store pattedyrarter på Jorden er kun 15 nogensinde blevet domesticeret. Hvorfor har vi kunnet tæmme og avle heste i tusinder af år, men trods mange forsøg aldrig deres nære slægtninge zebraerne? Forskerne er gået på opdagelse i tamdyrenes gener for at finde svaret.

Bestil abonnement

Få et godt tilbud på verdens smukkeste blad her.