Kinesisk plante kan bremse kræft

Oldgammel kinesisk naturmedicin kan hæmme kræftcellernes vækst. Det viser ny forskning.

14. april 2016 af Nadia Deleuran

Kinesisk plantemedicin har potentialet til at erstatte moderne kemoterapi i kampen mod kræft.

Forskere fra John Innes Centre i Storbritannien har opdaget, at bestemte organiske forbindelser i den kinesiske plante Huang Qin kan bremse kræftcellernes vækst. Det skriver Science Daily.

Sammensætningen af de kemiske stoffer - også kaldet flavoner - i plantens plantens rod sænker væksten af tumorer og efterlader andre celler i kroppen helt ubeskadiget. Det viser en række forsøg med dyr, som forskerholdet har lavet.

Den kinesiske plantes rod, scutellaria baicalensis, gemmer måske på nøglen til at bremse kræft. Foto: Pinterest

Forskerne genskabte Huang Qin-rodens helbredende flavoner ved hjælp af nye enzymer og basiselementet chrysin, en naturligt forekommende flavon.

"Det er utroligt spændende, at planter som er blevet brugt som traditionel, kinesiske naturmedicin i tusinder af år måske kan blive nøglen til effektiv, moderne medicin," siger ledende forsker professor Cathie Martin i en pressemeddelelse.

Planten Huang Qin er langt fra ukendt i kinesisk plantemedicin og er blevet brugt i mere end 2000 år til bekæmpelse af leversygdomme, søvnløshed, inflammation og diarre.