Hvorfor opstår sort sol?

Naturfænomenet sort sol er en gåde for forskere. Sort sol er hvad man kalder de flyveopvisninger man blandt andet ser på aftenhimlen i Rom om vinteren, når hundredtusindvis af stære bevæger sig i én stor formation.

5. november 2012

Når det er vinter i Rom, og tusmørket sænker sig, samles hundredtusindvis af stære på himlen og bevæger sig som én stor, levende organisme.

Flyveopvisningerne kaldes sort sol og kan også ses i Norden, bl.a. i Tøndermarsken i Sønderjylland. Præcis hvordan og hvorfor naturfænomenet opstår, har dog længe været et mysterium; en britisk naturforsker mente, at fuglene måtte bruge telepati for at bevæge sig så synkront.

Den italienske fysiker Irene Giardina har fundet ud af, at hver stærs bevægelser direkte påvirker seks eller syv nabofugle, og at effekten spreder sig næsten øjeblikkeligt ud over hele fugleflokken.

Det er dog stadig en gåde, hvorfor stærene sværmer som insekter. Nogle forskere tror, at de smukke luftformationer er med til at beskytte fuglene mod rovdyr. På den anden side, siger Irene Giardina med undren:

"Hvorfor bliver de så ikke bare i træerne i stedet for at danse på himlen?"