Kæmpe træstamme har flydt oprejst rundt i 120 år – ingen ved hvorfor

Den ser umiddelbart ikke ud af noget særligt. Men en 9 meter lang træstamme bryder med flere af fysikkens love. Den flyder rundt i en amerikansk sø på en måde, der ikke burde kunne lade sig gøre.

14. oktober 2016 af Karine Kirkebæk

I USA’s dybeste sø, Crater Lake i delstaten Oregon, flyder en 450 år gammel træstamme rundt. Det lyder måske ikke af noget særligt, men den gamle forvoksede kæmpepind bryder med helt basal fysik.

Siden 1896, hvor geologen Joseph Diller opdagede den 9 meter lange træstamme, har den flydt rundt i søen i samme stilling: Oprejst med 1,2 meter triumferende hævet over overfladen.

Stammen er stabil og også stor nok til, at et menneske kan stå på den, mens den flyder.

Parkbetjent stående på træstammen. Foto: Wikimedia Commons

Bevæger sig mod vinden

Men her stopper de begribelige fakta også omkring træstammen, som har fået kælenavnet “The Old Man of the Lake” (Den gamle mand af søen).

For det første, forstår forskere ikke træstammens bevægelser. I løbet af 3 måneder i 1938 tilbagelagde den mystiske stamme mindst 99,9 km. Det er i sig selv meget, men det er ekstra meget, fordi den er i stand til at krydse den store sø mod vindens retning.

Forskerne kan derfor ikke engang forklare dens bevægelser med, at træet over overfladen virker som et sejl.

Burde ikke kunne flyde vertikalt

Men mest af alt undrer forskerne sig over, hvordan træstammen kan flyde oprejst – altså vertikalt. Det giver mildest talt ikke mening, at så stor en stamme flyder rundt på den måde og har gjort det så længe.

“Den gamle mand af søen” er 9 meter lang og har en diameter på 61 cm. Ifølge basal fysisk vil et flydende objekt på den størrelse altid flyde med sin længdeakse horisontalt med vandoverfladen.

Kun små objekter – som fx mindre pinde – flyde vertikalt, sådan som den store træstamme praktiserer.

Sten i rodnettet som ankre

Det er endnu ikke lykkedes nogen at komme med den enegyldige forklaring på, hvordan træstammen kan trodse fysikkens love.

En af forklaringerne lyder på, at den, dengang den røg i vandet, havde fået filtret sten ind i sit rodnet. Stenene skulle virke som små ankre, der skulle sikre den en stabil vertikal retning.

Problemet med den forklaring er bare, at der i hvert fald ikke længere er sten for enden af stammen – eller bevis for, at de nogensinde har været der.

Bådbro ved Cleetwood Cove, hvor træstammen ses til venstre. Foto: Wikimedia Commons

En anden forklaring på den oprejste kæmpekæp er, at den lange ende under vandet med tiden er blevet mere kompakt og tungere, fordi vand er trængt ind i den.

Men ingen af forklaringerne er blevet bekræftet – og bliver det måske heller aldrig.