Fossiler på én til fire cm i højden kan tilbagedatere det tidligste liv på Jorden med 220 millioner år.

Verdens ældste spor af liv fundet på Grønland

Det hidtil ældste spor af liv er fundet tæt på den grønlandske hovedstad, Nuuk. Fundet rykker livet på Jorden 220 mio. år tilbage, mener forskere.

11. januar 2017

I Isuaklipperne cirka 150 kilometer nordøst for den grønlandske hovedstad, Nuuk, har forskere fra australske University of Wollongong fundet det, de mener er verdens ældste fossiler – og dermed det hidtil ældste spor af liv på vores planet.

Fossilerne i de urgamle klippelag er ikke mindre end 3,7 milliarder år gamle og består af én til fire centimeter høje, kegleformede strukturer – såkaldte stromatolitter – som er formet af urgamle
mikroorganismer.

Det nye fund stikker gammel rekord

Fossilerne er hele 220 millioner år ældre end den hidtidige rekordindehaver af tidligt liv, som er fundet i Australien.

>> Rejs ud og bliv klogere: Tag med på fossilrejse til Svalbard!

De vidner om, at livet opstod forbløffende hurtigt, efter at Jorden var blevet til.

Flere eksperter er dog skeptiske over for opdagelsen og påpeger, at der kan være tale om andre slags naturskabte formationer.

TIDLIGT LIV PÅ JORDEN

• For cirka 4,6 mia. år siden dannes Solsystemet.
  • For 3,8 mia. år siden bliver de første klipper dannet.
  • For 3,7 mia. år siden opstår bakterier og algemåtter i det, der nu er Grønland. Det betegnes som det ældste liv.