Dommedag for alt liv på Jorden

Der findes en dommedag for alt liv på jorden. Men vi behøver ikke bekymre os endnu. Dagen kommer først om 2,8 milliader år.

15. januar 2014

Om ca. 2,8 milliarder år er det slut med alt liv på Jorden. Det tyder forskning på, som astrobiolog Jack O’Malley-James har stået i spidsen for.

Solen oplsuger jorden

Solen sørger i dag for en passende temperatur på Jorden, men den bliver langsomt varmere. Inden for ca. 5 milliarder år vil den have opbrugt sit kernebrændstof og svulme op til en "rød kæmpe", som endda kan opsluge vores planet.

For varmt for livsformer

Men længe før Solen når til det stadie, vil det blive meget varmt for alle livsformer. Forskerne vurderede den fremtidige sundhedstilstand af Jordens biosfære ud fra forhold som temperatur og tilgængelighed af vand og føde og kunne derudfra forudsige, hvornår livet på Jorden ville begynde at dø ud.

Kuldioxid forsvinder

Når temperaturen stiger, dannes der mere vanddamp, der fjerner mere og mere kuldioxid - som planter skal bruge for at gennemgå fotosyntese. De mindre hårdføre arter vil begynde at dø ud om 500 millioner år, og det vil de dyr, der er afhængige af planterne for føde og ilt, også.

Kun hårdføre organismer tilbage

"Når der bliver færre planter, vil der i stigende grad opstå mangel på disse to råvarer, hvilket betyder, at også flere dyr vil bukke under i løbet af den næste milliard år," står der i undersøgelsen. Om cirka 2,8 milliarder år er der kun hårdføre mikroorganismer tilbage, og til sidst vil også de gå til i den stærke varme.