Mount Everest er ikke verdens højeste bjerg

Mauna Kea på Hawaii er højere end Mount Everest. Det er ikke, fordi det vulkanske bjerg rager højere op i atmosfæren, men fordi det begynder længere nede fra, altså under havoverfladen.

16. oktober 2012 af Karen Gunn, Chefredaktør, National Geographic Danmark

Intet punkt på planeten strækker sig længere op i atmosfæren end Mount Everest med sine 8850 m. Men som geologisk formation er Mount Everest væsentligt mindre end den inaktive vulkan Mauna Kea ud for Hawaiis kyst.

Med en højde på 4200 m over havoverfladen er Mauna Kea imponerende, men det slår ingen rekorder. Når det alligevel er det højeste bjerg i verden, skyldes det, at det meste af bjerget befinder sig under havet.

Mauna Kea rejser sig direkte fra havbunden, dannet af lava i det vulkansk aktive område, der ø for ø skabte øriget Hawaii. Foden af Mauna Kea begynder omkring 70 km ud fra Hawaiis kyst i en dybde på ca. 5700 m og skyder 4200 m over havoverfladen, hvilket giver en højde på i alt 9966 m.

Everest begynder sin stigning i Himalaya ved en gennemsnitshøjde på 5840 m over havets overflade. Dets højde fra foden til toppen er således over 3000 m.

Hent magasin-reportagen om undersøiske bjerge Klik på Download-knappen herunder.

Når du klikker, bliver du bedt om at registrere dig som medlem af natgeo.dk. Det tager et minut og er ganske gratis.

Fakta om Mauna Kea

Det hvide bjerg Der falder sne på toppen af denne vulkanske kolos midt ude i Stillehavet. Hawaiianerne, der opførte helligdomme på bjergets sider, kaldte det derfor Mauna Kea: det hvide bjerg.

Astronomisk observatorium Højden og den fjerne beliggenhed midt i Stillehavet gør Mauna Kea til det foretrukne astronomiske observatorium på den nordlige halvkugle med 13 internationale teleskoper på toppen.

Undersøiske bjerge Hundredtusindvis af undersøiske bjerge rejser sig fra havets bund, men færre end 300 er blevet udforsket. Der findes mere detaljerede kort over Mars' overflade end over havbundens fjerneste steder.