Fotografen har fanget et sekund, hvor regnen stadig plasker ned, selv om solen skinner. Lyset på regndråberne, der er spredt over hele billedet, og silhuetterne af mennesker, der skutter sig under paraplyerne, skaber en fin, fortættet stemning. Redaktionen var især betaget af kontrasten mellem det todimensionelle – regndråberne, der ligger som hvide pletter på billedets overflade – og det tredimensionelle udtrykt i et klassisk perspektiv med bl.a. linjerne af brosten i fortovet.

Galleri: Månedens pletskud 2012

Dette fotogalleri viser både den seneste vinder og tidligere vindere af National Geographics månedlige fotokonkurrence, Månedens pletskud.

22. marts 2012

Dette fotogalleri viser både den seneste vinder og tidligere vindere af National Geographics månedlige fotokonkurrence, Månedens pletskud.

Det er tydeligt, at der ligger megen omtanke og et skarpt fotografisk talent bag denne måneds vinderbillede. Kompositionen er betagende og noget nær perfekt. Med den klokkeklare forgrunds skrøbelige enkelthed og baggrundens sarte farvepalet har fotografen skabt et lille mesterværk.
“Skrid så – det er voreshegn!” Den lille spurv øverst til højre ser ikke ud til at mangle hverken mod eller attitude, men de andre fugle nederst tager ikke særlig notits af balladen. Det finurligesnapshot af et lille hverdagsdrama i fugleverdenen løber af med denne måneds andenplads.
“Som en rejse tilbage i tiden.” Sådan beskriver månedens vinderfotograf sin tur til Venedig, som bl.a. resulterede i dette utroligt fine foto af en af byens travle vandveje. Fotoet gengiver på smukkeste vis nutidens Venedig på godt og ondt. Rækkerne af gondoler og motorbåden, der haster forbi i baggrunden, ja, selv benzinforureningen i vandet, bidrager til pang-effekten i dette foto, hvor elementer af fortid og nutid kombineres i én skøn, livsbekræftende farvepalet.
Et hul i gaden? Et regnvejr og derefter en vindstille aften gav pludselig fotografen til månedens andenplads mulighed for at forevige denne optiske illusion. Bygningen, man kan se i den spejlblanke vandpyt, er Södra Teatern på Mosebacke i Stockholm. Et smukt stemningsbillede, der indeholder både lyset, mørket og et element af overraskelse. Og så kan man næsten fornemme duften efter regnvejret.
En leopard i Serengeti i Tanzania bærer sit bytte, en Thomsons gazelle, op i et træ, fordi jeepen med fotografen bag månedens vinderbillede nærmer sig. Den flotte komposition udtrykker på forbilledlig vis både grusomheden og skønheden i naturen.
Andenpladsen går til dette fine foto af en søpapegøje midt i en bunke blomster. De rene linjer og farvekombinationen gør det til et foto, øjet bliver ved at vende tilbage til. Billedet er taget på Shetlandsøerne sidste år.
En travl handelsgade i Paris sætter scenen for denne måneds fantastisk flotte vinderbillede. Det tynde glas i en butiksrude trækker en usynlig grænse mellem to forskellige verdener: Børnene på den ene side af vinduet venter på deres forældre, der er i gang med at handle, da de opdager en hjemløs mand lige udenfor, hvis ansigt fortæller sin egen historie. Det insisterende blik fra billedets fjerde figur – på plakaten inde i butikken – skaber kontrast til virkelighedens skæbner.
Andenpladsen går til dette enkle foto, hvor sårbarhed og omsorg komplementerer hinanden på smukkeste vis. Fotografen og hans lillebror fandt denne sårede due, og de forsøgte at redde den, men forgæves. Lillebroren­ spiste ikke i flere dage derefter.
To kæmpemyrer (Camponotus ligniperda) ser ud, som om de udkæmper en aggressiv duel, men i virkeligheden­ fodrer de hinanden med flydende føde – en adfærd, der bl.a. spreder meddelerstoffer, feromoner, til hele tuen. Den dramatiske scene og flotte komposition sikrede dette foto en absolut vinderplads, om end det var en hård konkurrence denne måned med mange flotte bidrag.
Andenpladsen går til dette poetiske og enestående foto af en søanemone, som gemmer sig under havets overflade. Dommerpanelet var især fascineret af det spektakulære farvespil, hvor det nærmest ser ud, som om søanemonen­ har slugt solnedgangen.
Angry birds eller en finke med attitude? Man kan nærmest se vreden og beslutsomheden i den ene fugls ansigt i dette foto af to grønirisker i luftduel. Fotografen fortæller, at der tit opstår “krig” ved foderbrættet i haven, og at finkerne er de værste. Billedet er taget med forindstillet fokus og gengiver fuglene i detaljer med en perfekt ­farveafstemt baggrund. Et rigtigt fint billede, der fortjener titlen som månedens pletskud.
Andenpladsen går til denne silhuet af en sejler, der er ved at rigge sin båd til ved øen Lamu i Kenya for at tage fotografen med ud og nyde solnedgangen i Det Indiske Ocean. Den stærke aura af nedgående sollys omkring sejleren, den klare, mørkeblå himmel og kombinationen af lys, skygge og bevægelse skaber en meget fin komposition og et foto til ren og skær nydelse.
Fotografen af det uovertrufne løve­portræt herover er den yngste vinder af Månedens Pletskud nogensinde: Han er bare 15 år og starter i gymnasiet til efteråret. Det dramatiske vinderfoto er taget i Artis Zoo i Amsterdam, netop da hanløven begav sig ud fra sit leje i skyggen, og solen op­lyste dens ansigt.
Når naturen stirrer igen: Andenpladsen denne måned går også til et intenst og smukt øjeblik med et dyr. “Spurveuglen, som er Europas mindste ugle, sad i et fuglehus og vogtede på hver en bevæg­else, jeg gjorde,” fortæller fotografen.
Anden på denne måneds utroligt stilfulde vinderbillede er bestemt ikke kamerasky. Fotografen var ved at fodre ænderne, da denne and kom tæt på og så direkte ind i kameraet. “Spørgsmålet er, hvem der betragter hvem,” tilføjer fotografen.
Andenpladsen går til dette fine foto, hvor lyset pibler gennem et frodigt løvtag. Billedet er taget i frøpersektiv, så skovbundens lave bevoksning er forvandlet til høje, eksotiske trækroner.
Det blide lys lægger sig smukt over de frodige marker på en varm augustaften i Schweiz. Den enkle komposition og symmetri gør dette foto til månedens flotte vinderbillede. Det er taget ved Gruyère på en af fotografens mange vandreture i Europa.
Disse frøers forunderlige kreds omkring en tennisbold er nærmest skulpturel i sin form. Billedet, der tildeles månedens andenplads, er taget ved tegl­værkssøen i Juelsminde, og motivet er ikke noget, man ser hver dag. “Jeg har aldrig set noget lignende,” siger fotografen.
Vesterhavssolen kaster lange skygger på stranden i Hjerting på denne måneds uovertrufne vinderbillede. De mørke stolper i det gule sand skaber tilsammen en smuk komposition og tilføjer billedet en stoisk højtidelighed.
Her er der tale om en særdeles stilbevidst lille fugl. I hvert fald klæder grenens svungne former fuglens omrids utrolig fint. Fotografens øje for dette match går også igen i farverne og har givet billedet en velfortjent andenplads.
Vinduespudsning på verdens måske mest luksuriøse hotel, Burj Al Arab i Dubai, bliver foreviget på smukkeste vis i månedens vinderbillede. Fotografen, som ses midt i billedet, formår i spejlbilledet at skabe en interessant og brudt symmetri i det, der for hotelgæsterne ellers er en perfekt udsigt ud over havet.
Nær et foderbræt, hvor både egern og småfugle tog for sig af retterne, tog fotografen dette pudsige billede af et egern. Fotografen fortæller, at der var flere egern i nærheden, men at det var denne han, der var den dominerende og styrede, hvem der måtte komme og æde. Måske er dette en gymnastisk øvelse, eller måske er strækøvelsen et forsøg på at virke større og mere frygtindgydende? Charmerende er det i hvert fald.

Måske er du interesseret i ...

Læs også