Søvejen erstattede Silkevejen

Silkevejen er nok historiens mest sejlivede handelsrute. Gennem 1.500 år transporterede karavaner silke og andre varer den 6.400 kilometer lange tur gennem Centralasien. Den startede i Xian i Kina og endte i Antiokia eller Konstantinopel (Istanbul), og undervejs havde den mange forskellige forgreninger. Normalt sætter man handelsrutens start til år 132 f.Kr., da Kina blev samlet, men handelen har formentlig fundet sted omkring et tusinde år længere bagud.

25. juli 2013

Silkevejen er nok historiens mest sejlivede handelsrute. Gennem 1.500 år transporterede karavaner silke og andre varer den 6.400 kilometer lange tur gennem Centralasien. Den startede i Xian i Kina og endte i Antiokia eller Konstantinopel (Istanbul), og undervejs havde den mange forskellige forgreninger. Normalt sætter man handelsrutens start til år 132 f.Kr., da Kina blev samlet, men handelen har formentlig fundet sted omkring et tusinde år længere bagud.

Det var yderst sjældent, at en enkelt karavane tilbagelagde hele turen. Varerne blev transporteret i et kædesystem fra et sted til det næste, og dér omladet og bragt videre. På den måde opstod der vigtige handelsbyer som Samarkand og Kashgar på ruten. Men det var en langsommelig og farlig transportform, kapaciteten var begrænset, og derfor var det næsten kun luksusvarer, der også kostede derefter, når de omsider nåede frem til de europæiske markedspladser.

Arabiske søfarere kom med et alternativ, da de begyndte at sejle varer fra Sydøstasien og op gennem Det Røde Hav, hvorfra de blev transporteret over land til videre udskibning i Alexandria. Men det helt store gennembrud kom, da Vasco da Gama rejste i Sydøstasien i årene 1271-92, og navnlig med opdagelsen af søvejen syd om Afrika. Det førte til en forbedring af forholdet mellem Europa og Kina, og det banede vej for at europæiske skibe kunne hente varerne direkte.

Skibenes lastrum havde plads til langt mere end karavanerne kunne transportere. Det betød, at der kom flere varer til Europa, og navnlig at de blev billigere. Europas økonomi undergik en forvandling.

Men store opdagelser har tit en bagside. Den nye handelsrute betød at Silkevejen begyndte at falde fra hinanden. Der var ikke økonomi i karavanerne længere, og i det 16. århundrede havde den europæiske skibstrafik nået et omfang, at Samarkand og de andre handelsbyer mistede deres betydning.

Måske er du interesseret i ...

Læs også