Charles Darwin led af søsyge

Charles Darwin var ikke spor søstærk. Han led frygteligt af søsyge på den fem år lange rejse med skibet HMS Beagle, der drog ud fra Plymouth den 27. december 1831. Alligevel arbejdede han flittigt om bord, med at tage noter og nedskrive sine epokegørende opdagelser undervejs.

25. juli 2013

Ekspeditionen stod under ledelse af Robert FitzRoy, der ud over flådeofficer også var en dygtig meteorolog. Hovedmålet undere jordomsejlingen var udforskning af den sydamerikanske stillehavskyst. Den unge Darwin var egentlig bare med som en ekstra forsker, og han betalte selv for sit ophold om bord. Han koncentrerede sig om geologi, og samlede mængder af sten og fossiler, som han beskrev.

Men da skibet nåede Galapagos øgruppen, næsten et tusinde kilometer vest for den sydamerikanske kyst, lagde han mærke til noget. Han så en fugl, som han også havde set i Chile, men den var en smule anderledes. Herefter observerede han den samme fugl på flere af øerne, og han fandt at der var små variationer på næbbets størrelse og form. Det samme gjaldt den berømte skildpaddeart, som kun lever på Galapagos. Her opdagede han også, at der var små variationer i skjoldet fra ø til ø.

Senere fortrød Darwin, at han ikke fik taget eksemplarer af skildpadderne med hjem, selv om han flere gange, mens de lå for anker ved øerne, fik serveret skildpadde til middag. Men hvad han havde set og skrevet ned var nok til at han kunne drage sine revolutionerende konklusioner. Fuglene på Galapagos måtte have samme oprindelse som dem i Chile, og de havde så udviklet sig i forskellig retning under årtusinders adskillelse fra hinanden. Dette blev til hans evolutionsteori og ideer om arternes oprindelse, der skulle lave helt om på forskningen.

Da Charles Darwin vendte hjem til England den 2. oktober 1836, havde han allerede stjernestatus, og HMS Beagle, der egentlig bare var et udrangeret krigsskib, blev til et af verdenshistoriens berømteste fartøjer.