Hairy-legged Vampire Bat

"Den lodden-benede vampyrflagermus” foretrækker egentligt at sætte sine tænder i fugle. Men nu må mennesket også lægge krop til.

© POLFOTO

Vampyrflagermus drikker menneskeblod

En sydamerikansk vampyrflagermus planter nu sine hugtænder i mennesker i stedet for dens normale fødekilder. Det giver risiko for overførsel af dødelige sygdomme som rabies og Hantavirus til mennesker.

19. januar 2017 af Mikkel Skovbo / Illustreret Videnskab

De kribler ind i soveværelset gennem sprækker i vinduet eller huller i taget – og lander ubemærket på blundende mennesker i hængekøjer.

Sådan mener forskerne, at den lille vampyrflagermus Diphylla ecaudata får sine barberbladsskarpe fortænder i nærkontakt med menneskehud, så den kan bide hul og slikke et blodigt måltid på omkring en skefuld i sig

Og det er ikke normalt.

Hver femte prøve afslører menneskeblod

Sædvanligvis lever flagermusen af fedtholdigt fugleblod og ikke proteinholdigt blod fra pattedyr.

Men en overraskende undersøgelse af 70 fæcesprøver fra Catimbau-nationalparken i det nordøstlige Brasilien har vist, at godt hver femte flagermus - 21% - har indtaget menneskeblod.

>> Fascineret af naturens enere? Tag med til Galapágos!

Forskerne peger på, at indflytningen af flere familier i nationalparken kombineret med skovrydning og jagt i området har jaget flagermusenes foretrukne fødekilder, guan- og tinamoufugle, bort.

”Flagermusene tilpasser sig omgivelserne og udnytter de nye ressourcer,” siger biolog Enrico Bernard fra Pernambuco Universitet til New Scientist.

Blodsuger kan faktisk dræbe

Problemet er, at vampyrflagermusen kan overføre både rabies og Hantavirus til mennesker gennem sit bid.

Rabies kræver ikke sjældent dødsfald i Brasilien, særligt blandt børn, og er en grusom infektionssygdom med en dødelighed på 100%, hvis den ikke opdages i tide.

Hantavirus er ikke meget bedre, da den kan føre til Hantavirus Syndrom (HPS); en potentielt dødelig luftvejssygdom, der fylder lungerne med væske. Der findes ingen effektiv behandling.

Flagermuseksperter vil nu undersøge Catimbau-nationalparkens flagermusbestand nøjere.

VAMPYRFLAGERMUS:

• Der findes tre arter af vampyrflagermus i verden, der alene lever af blod:
    • Almindelig vampyrflagermus (Desmodus rotundus)
    • Hvid-vinget vampyrflagermus (Diaemus youngi)
    • Lodden-benet vampyrflagermus (Diphylla ecaudata)
  • Alle tre arter flakser rundt i Syd- og Mellemamerika.
  • Deres gennemsnitlige kropslængde er 8-9 cm.