Den totale formørkelse i 1970 havde rute hen over NASA's permanente observatorium - for første gang nogensinde.

NASA fejrer århundredets solformørkelse

I takt med at sommerens spektakulære formørkelse nærmer sig, mindes NASA en lignende begivenhed for næsten 50 år siden, der efterfølgende blev kendt som ’århundredets solformørkelse’.

16. marts 2017 af Nanna Vium, Illustreret Videnskab

Forskere og astronomi-interesserede verden over varmer lige nu op til en af de mest spektakulære forestillinger, naturen har at byde på: Den totale solformørkelse, der rammer USA i august 2017.

Det samme gør rumfartsorganisationen NASA, der i anledning af den forestående begivenhed er dykket ned i arkiverne og har fundet billeder og video fra det, der af nogle er kendt som ’århundredets solformørkelse’.

Den totale formørkelse, der ramte USA den 7. marts 1970.

I videoen kan du se selve formørkelsen, som den blev dækket af CBS News den 7. marts 1970.

TAG MED OS TIL ÅRETS ASTRONOMISKE SÆRFORESTILLING

Gå ikke glip af årets helt store astronomiske særforestilling.

Den totale solformørkelse, der rammer USA den 21. august for første gang i næsten fire årtier.

>> Tag med på en enestående rejse til den totale solformørkelse i USA.

”Det er en kæmpe mulighed og en chance for at se universet ændre sig omkring dig,” lyder det fra Jay Pasachoff, der er astronom ved Williams College i Massachussets.

Raketsonder bragede afsted

Formørkelsen var ikke kun særlig, fordi den bevægede sig hele vejen langs den amerikanske østkyst.

Men også fordi det var første gang, en total solformørkelse havde rute direkte hen over et permanent observatorium – NASA’s Wallops Station, der i dag hedder Wallops Flight Facility.

Og det gav både NASA og en række andre forskningsinstitutioner en unik mulighed for at undersøge den spektakulære astronomiske begivenhed helt tæt på både før, under og efter, at Månen bevægede sig ind over solskiven.

Hele 32 raketsonder bragede afsted under formørkelsen fra Wallops-stationen for at undersøge solaktiviteten på nært hold.

© NASA

Mellem 12.000 og 14.000 mennesker valfartede langs hele den amerikanske østkyst for at overvære den spektakulære formørkelse og se raketsonderne fyre afsted.