Kakerlakken: Naturens sande genbruger

For de fleste af os er en kakerlak et ret ulækkert skadedyr, som vi helst så fladmast under vores skosål. Men faktisk er kakerlakken langt bedre end sit rygte - og en vigtig brik i vores økosystem.

26. januar 2016 af Nadia Deleuran

Den rødbrune lille bille fortjener titlen som naturens robuste skraldemand, og det er der en helt særlig grund til.

En kakerlak lever af at sætte tænderne i råddent mad, som vi andre smider ud og ikke kan fordrage lugten af. Kakerlakkerne er derfor meget vigtige genbrugere.

Kakerlak - naturens ultimative genbruger Kakerlakkens nyttige egenskaber stopper dog ikke her. Dens fordøjelse er nemlig også gavnlig for naturen og planternes sundhed.

Kakerlakkens afføring siver ned i jorden, og nitrogenet i ekskrementerne kan være afgørende for planternes sundhed, fortæller professor i biologi Srini Kambhampati til det amerikanske nyhedssite Huffington Post.

Og det er ikke kun planterne, der nyder godt af kakerlakken. Den sprøde bille er også naturens mindre pattedyrs livret, understreger hun.

Kakerlak har superkræfter Når det kommer til udholdenhed, kan få af klodens dyr hamle op med kakerlakken. En kakerlak kan nemlig holde vejret i fem til syv minutter af gangen, er resistent overfor pesticider og kan overleve voldsomme strålinger, der ville tage livet af de fleste mennesker.

Der findes ca. 7500 arter af kakerlakker – og en af disse består stort set kun af hunner.

De selvstændige hun-kakerlakker behøver ingen han for at formere sig, for de kan lægge æg uden parring og har derfor en fantastisk evne til aseksuel formering.