Insekter er forklædningens mestre - se billederne

Insekter kamuflerer sig for at overleve. De falder sammen med omgivelserne for ikke at blive bytte.

10. april 2014 af Nora Gallagher - daily news

I biologiens verden efterlignes der overalt. Løver bruger kamuflage til at smelte sammen med savannen. Frøer bruger efterligning for at blive usynlige i deres grønne omgivelser. Og kamæleoner, der er kendt som forklædningskunstens absolutte mestre, skifter sågar farve for at blive ét med baggrunden.

Den bedste kamuflage vinder

Forskere har længe været fascinerede af naturens efterligningskunst, og for nogle af Darwins samtidige som for eksempel naturforskeren Alfred Russel Wallace var det efterligning og kamuflage, der overbeviste dem om styrken ved naturlig udvælgelse. Naturen udvælger efter de mest succesrige egenskaber – insekter, der kan falde sammen med deres miljø, er mindre udsatte for at blive ædt og kan lade deres gener – og deres naturlige forklædninger – gå i arv til kommende generationer.

Stammer helt fra dinosaurerne

Men ifølge en undersøgelse, der blev offentliggjort tidligere i år, viser det sig, at en bestemt evne blandt insekter til at efterligne blade er af langt ældre dato, end eksperterne troede, og går helt tilbage til dinosaurernes æra.