Kan kakerlakker overleve atomkrig?

Er det sandt, at kakerlakker­ er de eneste, der vil overleve en atomkrig?

Nej, det er faktisk en myte. Kakerlakker er hårdføre skadedyr, men hvis de overlever en atomkrig, vil tusinder af andre insekt­arter også overleve, for ikke at tale om andre dyrearter.

Radioaktiv bestråling fra atombomber skader alle levende væsener, men bare ikke lige meget. Konsekvenserne af stråling er undersøgt hos mange insektarter. Nogle, f.eks. parasitlevende­ hvepse, kan tåle langt mere end kakerlakker. Og så er dyregruppen tardigrader, på dansk kaldet bjørnedyr, endnu mere modstandsdygtige.

Bakterier er stærkere end kakerlakker

Og allermest modstandsdygtige er visse typer af bakterier. Bakterien Deinococcus radiodurans, der blev opdaget i 1956­, regnes for at være et af de mest strålingsresistente af alle levende væsener. Den står opført i Guinness Rekord­bog som "verdens hårdeste bakterie" og kan modstå radioaktiv stråling, der er tusind gange stærkere, end hvad der vil dræbe et menneske.

Bakterier har været til stede på Jorden i 3,5 milliarder år. De var den første livsform på Jorden – og de bliver sikkert også den sidste.