Ny superhaj giver 'Dødens gab' baghjul

Arkæologer har fundet fossilerne af en gigantisk superhaj, der er ældre end dinosaurerne og langt mere frygtindgydende.

20. oktober 2015

Superhaj overgår Spielberg

Hvis Steven Spielbergs ‘Dødens gab’ gjorde dig bange for at gå i vandet, vil den her nyhed få dig til at synke endnu længere ned i strandstolen.

Videnskabsfolk har netop gravet en gigantisk fortidshaj frem nær byen Jacksboro i Texas, USA. Og den er mere hårrejsende, end noget Spielberg nogensinde kunne have fundet på.

Ældgammel ædedolk

Det frygtindgydende bæst, der terroriserede havene for mere end 300 millioner år siden, målte otte meter - eller halvdelen af en skolebus - og var altså 25 procent større end hvidhajen.

Blandt fossilerne fandt man også fortidskæmpens tænder, og de fik forskerne til at spærre øjnene op.

"Vi har aldrig set den her type tænder før", forklarer John-Paul Hodnett, der er biologistuderende ved Saint Josephs universitet i Philadelphia, til hjemmesiden Live Science.

"Faktisk er de helt nye for videnskaben", slutter han.

Det er anden gang i år, at forskere finder en forhistorisk superhaj i Texas. Det nye fund er det ældste eksemplar, man kender til, og superhajen menes at have mere end 300 millioner år på bagen.