Fotoreportage: Flamingoen

En flamingo ligner en fugl tegnet og farvet med den flotteste farveblyant i æsken af et fantasifuldt børnehavebarn. Og hvorfor står den mon på ét ben? Se de smukke billeder af den smukke fugl.

5. oktober 2012 af Nancy Shute

En flamingo ligner en fugl tegnet af et fantasifuldt børnehavebarn. Den har absurd lange ben, knudrede ankler, der ligner knæ, en slangeagtig hals og et kæmpe næb, og den er farvet med den flotteste farveblyant i æsken.

Men det er netop kombinationen af de mange fysiske særheder, der gør, at cariberflamingoen klarer sig godt i saltbassiner, mudderbanker, tidevandslaguner og mangrovesumpe. Den bruger sit krumme næb til at skrabe mudder sammen til en rede. Og inde i næbbet har den stive børster, der filtrerer vandet for småkrebs, bløddyr, insekter, deres larver og vandplanter.

De pragtfulde fjer har tilsyneladende intet andet formål end at henrykke os, selvom de faktisk slet ikke er lyserøde til at begynde med. Når ungerne kommer ud af ægget, er fjerene først hvide og senere grå. Den lyserøde farve får de fra bakterier i vandet og betakaroten fra føden.

Selv om flamingoen er en velkendt fugl – den findes endda i plasticudgave til at stille til pynt i haven – er den stadig noget af en gåde.

"Hvor genkendelige de end er, ved vi ikke ret meget om dem," siger Chris Brown, der er kurator for fugle i Dallas Zoo.

Forskerne er usikre på selv så enkle ting som flamingoernes hang til at stå på ét ben (nogle hævder, at det har at gøre med den måde, fuglene hviler sig på).

Og fordi flamingoer lever afsides og simpelthen flytter, når deres fødesteder bliver oversvømmet eller tørrer ud, gør det det vanskeligt for forskerne at tælle dem og følge dem – eller at finde ud af, hvordan de bliver påvirket af tørke, orkaner og vekslende vandstand som følge af klimaforandringer eller byggeri langs kysterne.

Vi ved dog, at vilde flamingoer er flokdyr og ekstremt loyale. De opfører parringsdanse i grupper. Forældrene er omsorgsfulde og samler deres unger i en såkaldt crèche, en slags "vuggestue", hvor de kan blive passet, mens forældrene flyver ud efter føde. Og når faren truer, bevæger de mange tusind flamingoer sig i en synkron ballet, der kan forøge deres chancer for at overleve i en farlig verden.