T. rex var måske kannibal

Den mægtige Tyrannosaurus rex havde intet at frygte, måske bortset fra sine egne artsfæller, viser afgnavede fossile knogler.

19. oktober 2010 af Brian Handwerk, National Geographic News

Palæontolog Nick Longrich fra Yale University i USA var i gang med at undersøge dinosaurknogler, der var fundet i den amerikanske delstat Montana, da han bemærkede nogle dybe mærker i knogler, der endnu ikke var identificeret.

Mærkerne måtte være sat af et stort rovdyr, forklarer han, og da de mystiske fossiler blev aflejret for 65 millioner år siden, var T. rex det eneste nordamerikanske rovdyr, der var stort nok og var udrustet med tænder til at lave sådan nogle mærker.

Fundet, der umiddelbart ikke så opsigtsvækkende ud, tog dog en makaber drejning, da Nick Longrich opdagede, at en af knoglerne med bidmærker stammede fra en T. rex, hvilket pegede i retning af kannibalisme.

Denne tåknogle "har kæmpestore bidmærker fra en rovdinosaur, og den eneste, der var der [på det tidspunkt], var T. rex," siger han. "Det var faktisk den eneste konklusion, jeg kunne nå frem til."

Yderligere analyser af flere andre fossilsamlinger førte til fundet af tre andre knogler fra T. rex'er med lignende bidmærker.

Nick Longrich og hans kolleger har en teori om, at de kæmpemæssige rovdyr måske har tyet til kannibalisme af og til, men det vides ikke, om dinosaurerne kæmpede til døden med hinanden eller bare kastede sig over kadavere af andre T. rex'er.

Kannibalisme blandt T. rex'er minder om nutidens reptiler

Mange nutidige rovdyr, heriblandt fjerne slægtninge til dinosaurer som Komodovaraner og krokodiller, er kendt for kannibalistisk adfærd, især over for deres egne unger.

Selv om adfærden ikke er veldokumenteret blandt dinosaurer, mener forskere, at Majungatholus atopus, en 9 m lang rovdinosaur, gjorde sig til gode med en af sin egen art på øen Madagaskar for 65 millioner år siden.

Hans-Dieter Sues, der leder afdelingen for hvirveldyrpalæontologi på USA's naturhistoriske museum i Washington D.C., er ikke overrasket over, at T. rex måske havde smag for sine artsfæller.

"Alle slags kødædere ernærer sig på døde dyr, som egentlig bare er kød, der ligger og venter på at blive taget," siger Hans-Dieter Sues, der ikke selv har medvirket i undersøgelsen.

"Selv grise, som er både kød- og planteædere, spiser døde grise. Det er der slet ikke noget usædvanligt i."

Var spist T. rex levninger fra en dinosaur?

Et enkelt spor indikerer, om den spiste T. rex blev dræbt eller spist af en ådselsæder, bemærker Nick Longrich: De kannibalistiske bidmærker ser ud til at være sat et stykke tid efter døden.

"Det er lidt ligesom gåsen den femte dag efter Mortensaften. Man prøver at skrabe de sidste kødstykker af den," siger han. "Hvis tæerne har haft interesse, må kadaveret stort set have været afpillet."

Det beviser dog ikke i sig selv, at T. rex bare var ådselsæder, tilføjer Nick Longrich, hvis undersøgelse bliver offentligjort 15. oktober i internetmagasinet PLoS ONE.

"Jeg vil ikke udelukke muligheden for en slags kamp mellem arter," siger han.

"Det ser vi i dag, når dyr som bjørne og løver gør det af med hinanden. De konkurrerer indbyrdes, og den bedste måde at komme af med sin konkurrent på er at skaffe sig af med ham for tid og evighed."

Tyrannosaurus Rex