Spinosaurus – verdens største rovdyr

1 m lange kæber og 15 m fra snude til hale: Spinosaurus er det største rovdyr, der nogensinde har haft sin gang på Jorden.

23. oktober 2014 af Tom Mueller

Spinosaurus: et 100 år gammelt mysterium

Da tyskeren Ernst Stromer von Reichenbach drog på ekspeditioner til Egypten fra 1910 til 1914, fandt han fossilrester af en dinosaurus, som han kaldte Spinosaurus aegypticus. Han mente, at han havde fundet noget helt særligt. Men der skulle gå et helt århundrede, før hans anelser blev bekræftet.

Spinosaurus jagede i vand

Stromers fund var gået til under et bombeangreb på München under anden verdenskrig, men ved hjælp af billeder og et omfattende detektivarbejde, der førte til nye fossilfund, kunne National Geographics forsker Nizar Ibrahim i 2013 føje helt ny viden til Stromers forskning:

Spinosaurus jagede efter sin føde i vand. Den havde et kæmpe rygsejl og kæber, der var 1 m lange og mindede om krokodillekæber. Og så var den større end T. rex: 15 m fra snude til hale.

Læs artiklen: 'Større end T. rex'

Kom med National Gegraphic-forsker og fossildetektiv Nazir Ibrahim til Marokko, og læs hele historien om Spinosaurus' lange vej til berømmelse – der bl.a. blev bremset af to verdenskrige. Læs hele artiklen fra National Geographic nr. 10/2014

NB! Du skal have en profil på National Geographic for at downloade artiklen. Det er gratis at oprette og tager kun et øjeblik. Når du klikker på downloadknappen, får du mulighed for at oprette en profil.