Raptor-dino med kæmpeklo fundet

Sjældne, nyopdagede fossiler giver ifølge undersøgelse nyt indblik i raptorers adfærd.

21. september 2011 af Christine Dell'Amore, National Geographic News

Palæontologer har fundet "utroligt sjældne" fossile rester af en ny art raptor-dinosaur, der for ca. 76 millioner år siden kom alvorligt til skade med sin fod, som var forsynet med en kæmpeklo, siger palæontologer.

Den 2 m lange Talos sampsonsi levede i den sene kridttids regnfulde "drivhusverden" i Nordamerika, som dengang bestod af to kontinenter – Laramidia mod vest og Appalachia mod øst – der var delt af et lavvandet stræde.

Den er en af de få troodontide theropoder – små, fugleagtige rovøgler – der er fundet i Nordamerika, siger lederen af undersøgelsen, Lindsay Zanno, der er hvirveldyr-palæontolog på Field naturhistoriske museum i Chicago i USA.

Faldt over fossiler

Ph.d.-studerende Mike Knell, som fandt Talos, mens han i 2008 ledte efter fossile skildpadder i den amerikanske delstat Utah, "faldt over en af de flotteste raptorer, vi har fundet i Nordamerika", siger hun.

"Det var et spændende fund for de af os, der kom til at arbejde med den."

Dinosauren er opkaldt efter den mytologiske græske figur Talos, en vinget skikkelse, der efter sigende kunne løbe så hurtigt som lynet, og palæontolog Scott Sampson fra Utah.

Brugte raptor-dinosaur klo til at dræbe bytte med?

Det mest spændende ved Talos er måske dens sårede andentå, som har givet nyt liv til en igangværende diskussion om, hvad troodontider gjorde med den kæmpestore, segllignende klo, som de havde på den tå, siger Lindsay Zanno.

Palæntologer har hidtil givet vidt forskellige forklaringer på kloen, for eksempel at den hjalp troodontider med at klatre, at den fungerede som et våben til at dræbe bytte eller bekæmpe fjender med, eller sågar at den gjorde dinosauren i stand til at pudse sig selv.

Da forskerne analyserede Talos's kvæstede tå ved hjælp af en CT-scanner, fandt de et mærke, som tydede på, at skaden havde været alvorlig og muligvis skyldtes et bid fra et andet dyr.

Hvis dinosauren støttede på kloen, når den gik, ville en så alvorlig skade havde fået Talos til at humpe på det ben, og det ville igen have medført synlige ændringer i skelettets struktur, bemærker Lindsay Zanno.

I stedet "fandt vi det stik modsatte", siger hun. Skelettet var i alle andre henseender uskadt.

Det understøtter teorien om, at raptor-dinosauren holdt sin kæmpetå fri af jorden, en antagelse, der i forvejen understøttes af raptor-spor, der mangler klomærker, fortæller undersøgelsen, som blev offentliggjort 19. september i tidsskriftet PLoS ONE.

I stedet har Talos muligvis brugt sin klo som et redskab til at jage med, for eksempel som fodfæste når raptoren hagede sig fast på ryggen af et større dyr, siger Lindsay Zanno. En anden mulighed er, at dinosauren i lighed med nogle af nutidens fugle brugte kloen som våben, når den sloges med rivaliserende dinosaurer.

Det "giver os et indblik i dyrets biologi, som vi ikke får fra ret mange andre eksemplarer", siger Lindsay Zanno.

Var ny dinosaur altædende?

Den kendsgerning, at tåen i det hele taget var kommet alvorligt til skade, tyder på, at dinosauren brugte den som våben, siger Thomas R. Holtz, Jr., der er hvirveldyr-palæontolog på University of Maryland i USA.

Talos har "formentlig ikke fået sådan en skade ved at pudse sine fjer", siger Thomas R. Holtz, der ikke har medvirket i undersøgelsen.

På baggrund af de nye fund og tidligere dinosaur-spor gætter Thomas R. Holtz på, at dinosauren brugte sin klo til at fastholde smådyr og flænse større bytte med.

At eksemplaret overlevede sin kvæstelse, tyder desuden på, at raptoren var altædende, mener Thomas R. Holtz. Da dens klo var blevet ubrugelig til jagt, måtte dinosauren antagelig spise planter eller andre former for føde for at holde sig i live, mens den kom sig.

Thomas R. Holtz og hans kolleger har tidligere konstateret, at troodontider havde tænder, der mindede mere om planteædende end om kødædende reptilers, tilføjer han.

Lindsay Zanno tilføjer, "Vi kommer aldrig til at kunne iagttage dyrets adfærd. Det vil altid være et diskussionsemne".

Men "jo flere separate bevistråde vi kan finde, som understøtter [våben]hypotesen, desto stærkere bliver den".