Forskere har for første gang afkodet alle farverne på en dinosaur – den 155 millioner år gamle Anchiornis huxleyi (på billedet). Det lyder måske ikke nyt efter offentliggørelsen af den første videnskabeligt anerkendte dinosaur farvesammensætning i Nature to uger siden. Men en ny undersøgelse, der gør brug af strengere forskningsmetoder, er netop blevet offentliggjort i tidsskriftet Science, og den viser mere end farvepigmenter i isolerede områder af dinosauren.

Ny opdagelse: se dinosaurernes farver

Forskere har for første gang afkodet alle farverne på en dinosaur – den 155 millioner år gamle Anchiornis huxleyi.

22. februar 2010

Holdet bag den nye undersøgelse i Science fandt et Anchiornis-skelet bevaret i muddersten på Beijings naturhistoriske museum. Foto: Jakob Vinther.
Anchiornis huxleyi ligner en spætte på størrelse med en kylling med sort-hvide vinger og en mørkerød manke. Dinosaurens farver blev afkodet ved hjælp af et elektronmikroskop og sammenligning med nutidige fugle. Illustration: Michael DiGiorgio, Yale University.
Anchiornis’ mørkerøde, sorte, grå og hvide fjer kan enten have været nyttige, når den skulle parre sig, eller være en form for visuel kommunikation. Ornitolog Richard Prum fra Yale University siger, at farverne kan have haft en seksuel funktion, været faretruende og derved brugt til at forsvare dinosaurens territorium, eller noget helt tredje. Illustration: Michael DiGiorgio, Yale University.
Farvemønsteret på Anchiornis’ lemmer ligner en Hamburg-hønes, siger ornitologen Richard Prum fra Yale University. Julia Clarke, der er hvirveldyr-palæontolog ved University of Texas og medforfatter af undersøgelsen, siger, at farveafkodningen fører til spørgsmål, som “vi ikke vidste, vi kunne spørge”. Foto: Joel Sartore, National Geographic Stock.