Dinosaur med stort overbid fundet

Primitiv rovdinosaur udfylder et hul i de fossile optegnelser, siger eksperter.

14. april 2011 af Brian Handwerk, National Geographic News

En nyligt opdaget dinosaurart udfylder hullet mellem den tidligst kendte gruppe rovdyr og mere avancerede dyr som Tyrannosaurus rex, fremgår det af en ny undersøgelse.

Den primitive dinosaur, der er fundet ved det fossile udgravningssted Ghost Ranch i New Mexico i USA, levede for omkring 205 millioner år siden.

Dinosauren, der var på højde med en stor hund, har et meget usædvanligt kranie, siger Hans-Dieter Sues, medforfatter til undersøgelsen og hvirveldyr-palæontolog på USA's naturhistoriske museum i Washington D.C.

"Den har en dyb, kort snude og uhyggelige fortænder. For en rovdinosaur er det en kranieopbygning, der er helt uventet på dette tidlige tidspunkt i udviklingshistorien," siger Hans-Dieter Sues.

Det specielle udseende har givet den nye dinosaur navnet Daemonosaurus chauliodus, som på græsk betyder "ond ånd med fremstående tænder".

Tidligste dinosaurer var overlevere

De ældste kendte dinosaurer levede i det nuværende Sydamerika i sen Trias for ca. 230 millioner år siden. Gruppen omfattede tidlige udgaver af rovdyr, der gik på to ben og kendes som theropoder eller rovøgler.

Men et stort hul i de fossile optegnelser efter denne periode har fået mange eksperter til at mene, at disse tidlige dinosaurer ganske enkelt uddøde.

"Teorien," siger Hans-Dieter Sues, "var, at der skete en tidlig artsspredning af dinosaurer ... men så uddøde de, og mere avancerede rovdyr tog over i sen Trias og forgrenede sig senere ved overgangen mellem Trias og Jura, hvor vi ved, at rovdinosaurer udviklede sig i mange retninger og voksede kraftigt i størrelse."

Fundet af Daemonosaurus binder de to grupper dinosaurer sammen.

"Vores nye dinosaur, sammen med en anden, der blev fundet for et par år siden ... på samme sted, er tegn på, at disse primitive dinosaurer allerede omfattede et antal tidlige theropoder, og at de overlevede hele vejen gennem Trias og næsten til begyndelsen af Juratiden."

Nyt fund udfylder et hul

Indtil videre kendes Daemonosaurus kun fra sit fossile kranie og sine halshvirvler.

Men fossilerne viser, at dinosauren har flere træk – bl.a. hulninger i hvirvlerne, som har at gøre med åndedrætssystemet – der udfylder det udviklingsmæssige hul mellem de tidligste dinosaurer og neotheropoderne, som er den næste gruppe rovdinosaurer, der udviklede sig.

Den omstændighed, at dinosauren er fundet i New Mexico, føjer endnu et interessant aspekt til opdagelsen, siger Hans-Dieter Sues.

"Vi havde en mistanke om, at de tidligste dinosaurer havde fundet vej til den nordlige halvkugle, dengang Pangæa stadig eksisterede, og dyrene kunne gå omkring på den tørre landjord. Men de fossile optegnelser var begrænsede til Sydamerika," siger han.

"Det nye fund er yderligere bevis på, at de tidligste dinosaurarter havde en større udbredelse, og at det er på grund af de ufuldstændige fossile optegnelser, vi kun har fundet dem i Argentina og Brasilien."

Den nye dinosaur er beskrevet i tidsskriftet Proceedings of the Royal Society B fra 13. april.